تابش جسم سیاه

تابش جسم سیاه (بلک بادی)

قوانین مربوط به حرکت و جاذبه زمین زمین نیوتن، قوانین پایستگی انرژی و تکانه، قوانین ترمودینامیک و قوانین ماکسول برای الکتریسیته و مغناطیس، همگی بطور کم یا زیاد، در پایان قرن 19 میلادی به نتیجه رسیده و کامل شدند. در حقیقت این معادلات جهانی را برای ما ترسیم می کردند که در آن اجسام بر اساس زمان و فضای مطلق و با قابلیت پیش بینی در حال حرکت و جابجایی بودند.از این قوانین جهت خلق ماشین هایی استفاده شد که در نهایت سبب ایجاد دو موج انقلابی در صنعت شدند. موج اول ماشینی که بوسیله بخار در حرکت بود و دومی آنکه با استفاده از جریان الکتریسیته کار می کرد. این قوانین قادر بودند فضاپیمایی را با درستی موقعیت بسیار بالا به انتهای منظومه شمسی ارسال کنند. این قوانین از لحاظ معادلات ریاضی بکار رفته به اندازه ای مستحکم و بی نقص می نمودند که هیچ قانونی به قانون دیگر تجاوز نکرده و دیگری را نقض نمی کرد. واقعیاتی که تا درجه بالایی از درستی و بوسیله انجام آزمایشات زیاد حاصل شده بودند.                          

Black-Body-Radiation

در پایان قرن 19 میلادی ،فیزیک به ظاهر در قله خود بسر می برد. به گونه ای که گزارشاتی در خصوص اظهار نظرهایی نظیر؛

” در حال حاضر هیچ چیز جدیدی برای کشف در فیزیک وجود ندارد. همه آنچه باقی مانده فقط اندازه گیری های دقیق و دقیق تر است”

نیز به گوش میرسید. این جملات به استناد مدارک موجود از مجمع بریتانیانی پیشرفت علم در سال 1900 میلادی، به لرد کلوین (1907-1824)  نسبت داده می شود. آلبرت مایکلسون (1931-1852) دانشمند آلمانی-آمریکایی هم عقیده ای مشابه آنچه گفته شد داشته است. البته گفته می شود که او این ایده را از کلوین گرفته است اما شواهدی کمی برای اثبات این ادعا در دسترس می باشد.

با ورود به قرن جدید مشخص شد کلوین نگفته بود که فیزیک به اتمام رسیده است. در حقیقت منظور او کاملا مخالف این مطلب بود. دو ابر، فضای آسمان فیزیک قرن 19 را اشغال کرده بود:

زیبایی و وضوح تئوری دینامیک، که گرما و نور را حالتی از حرکت و جابجایی معرفی می کرد، در حال حاضر بوسیله دو ابر در ابهام بسر می برد:

1-اولین چیزی که به استناد خاصیت موجی نور موجودیت می یافت و بوسیله فرنل و دکتر توماس یانگ مطرح گردید این سوال را پدید آورد که زمین چگونه می تواند از درون یک ماده کشسان، که در حقیقت اتر درخشان نامیده می شد، حرکت کند؟

2- ابهام دوم در خصوص رویکرد ماکسول-بولتزمن، با در نظر گرفتن تقسیم بندی و محدودکردن انرژی، بود.

کلوین به تشریح دو سوال، مرتبط با فیزیک زمانه خودش، پرداخت. سوالاتی که از نظر فنی بسیار پیچیده بودند به نحوی که نمی توان آنها را برای شخص عادی توضیح داد مگر اینکه مطالعاتی در خصوص فیزیک داشته باشد. اولی به بحث اتر درخشان که حالا دیگر بی اعتبار شده بود رجوع می کرد؛ و اما دومی عدم تونایی تئوری الکترمغناطیس در پیش بینی صحیح ویژگی های تابش دمایی را تشریح می نمود.

اساسا مبحث اول به این شکل است: نور یک موج است، نور برای انتشار به محیط انتشار نیاز دارد، این محیط به اتر درخشان معروف است، این محیط می باید به شدت سفت و صلب باشد (زیرا نور با سرعت بسیار بالا جابجا می شود) و همچنین به شدت رقیق باشد (زیرا نمی توانیم رد جابجا شدن نور را تشخیص بدهیم). فیزیک قرن 19 نمی توانست جوابی برای این مو ضوعات پیدا کند، بنابراین فیزیک در آن زمان به مخاطره افتاد.

پرتوی نوری که این ابر تیره را پراکنده کرد تئوری نسبیت بود که بوسیله آلبرت انیشتین مطرح شد. مطلبی که بوسیله این تئوری آشکار شد این حقیقت بود که بطور کلی اتری وجود ندارد، فضای مطلقی وجود ندارد، زمان مطلق بی معنی است، جرم پایسته نیست، انرژی پایسته نیست و در نهایت هیچ چیزی سریع تر از نور جابجا نمی شود. در حقیقت این تئوری انقلابی بزرگ در فیزیک بود.

و اما دومین ابر تاریک که بوسیله کلوین مطرح شده بود و کلوین از آن به دکترین ماکسول-بولتزمن یاد می کرد منجر به پیدایش مکانیک کواتنتوم- انقلابی ترین تئوری کل تاریخ فیزیک شد. حقایق اصلی که در این تئوری مطرح می شود این است که در واقع همه چیز بطور همزمان دارای خاصیت موجی و ذره ای است و در عین حال هیچ چیزی نمی تواند بطور قطع و مطلق قابل پیش بینی باشد.

پیدایش این دو تئوری انقلابی فیزیک را به دو قلمرو تقسیم بندی کرد. به تمامی تئوری هایی که پیش از خلق این دو تئوری، بسط و نشر یافته اند فیزیک کلاسیک گفته می شود. همچنین به تمامی تئوری هایی که از اصول اولیه تئوری های نسبیت و مکانیک کوانتوم بهره گرفته اند فیزیک مدرن گفته می شود. واژه مدرن به این دلیل انتخاب شد که پایه و اساس این نظریه ها در سه دهه اول قرن 20 میلادی بنیان گذاشته شد. فن آوری های جدیدی از قبیل نورهای الکتریکی، توسترها، یخچال ها، ماشین های دوخت، رادیو ها، تلفن ها، فیلم ها، دستگاه های ضبط صوت، هواپیماها، اتوموبیل ها، متروها، آسانسورها، آسمان خراش ها، نایلون، سلولوئید و غیره، شروع به پیدایش و موجودیت کردند. اوایل قرن 20 میلادی مملو از ایده ها و اختراعات انقلابی است. اختراعاتی که تصور زندگی بدون آن ها در حال حاضر غیر ممکن است. در حقیقت فیزیک مدرن فقط یک وجه از آغاز مدرنیته می باشد.

 

ناکامی های فیزیک کلاسیک

حاشیه های فرسوده بر پرده فیزیک کلاسیک منجر به پیدایش فیزیک مدرن گردید:

نسبیت

  • عدم وجود حرکت مشهود در داخل اتر
  • تغییر جهت خط الراس عطارد

مکانیک کوانتوم

  • تابش جسم سیاه و فاجعه فرابنفش
  • اثر فوتوالکتریک
  • طیف گسسته اتمی و مسئله مدیریت اتم ها برای موجودیت
  • فروپاشی رادیو اکتیو

آنچه در خصوص تابش جسم سیاه میدانیم

  • شکل توضیع
  • تغییرات قله نمودار بر اساس قانون وین
  • مجموع توان خروجی که بر اساس قانون استفان-بولتزمن بیان می شود
blackbody-radiation-chart

جان استرات، لرد ریلی و جیمز جینز ، فاجعه فرابنفش

جسم سیاه در واقع جسم ایده عالیست که تمامی فرکانس ها را جذب و سپس گسیل می کند.از فیزیک کلاسیک می توان برای بیان معادله ای که شدت تابش جسم سیاه را به عنوان تابعی از فرکانس و در یک دمای ثابت تشریح می کند، استفاده نمود.اگرچه قانون ریلی-جیمز برای فرکانس های پایین بخوبی صدق می کند اما در فرکانس های بالاتر بصورت تابع ƒ² اختلاف پیدا می کند،این اختلاف و واگرایی برای فرکانس های بالا به فاجعه فرابنفش مشهور می باشد.

ویلهم وین، فاجعه فرو سرخ

در سال 1896 میلادی قانون توضیع تابش جدیدی را ارائه کرد. پلانک، که در زمان انجام این پروسه همکار وین بود، بعدها، در سال 1900 میلادی، تئوری کوانتوم را بر این اساس پایه گذاری کرد که قانون وین اگر چه برای فرکانس های بالا درست عمل می کند اما در مورد فرکانس های پایین کاملا شکست خورده و ناکارآمد است.

انرژی کوانتیده است

ماکس پلانک (1947-1858) ،آلمان. قانون توضیع انرژی در طیف نرمال:

گزاره پیش فرض…                               E = hf

 

و همچنین(از فرمول انیشتین داریم)                p = h/ λ                                                   

حال می خواهیم معادله طیف جسم سیاه را استخراج کنیم.

قانون پلانک شامل فرمولی است که تابش طیفی یک جسم در دمای معین را بر اساس تابعی از فرکانس(L f) و یا تابعی از طول موج(L λ) بیان می کند. فرمول مذکور دارای واحدی بر حسب توان بر استرادیان در سطح مقطع در فرکانس و یا توان بر استرادیان در سطح مقطع در متر(طول موج)، می باشد. 

  وقتی که این توابع در مجموع زاویه فضایی یک گوی( 4 استرادیان) ضرب شوند، به فرمول تابش طیفی (Ef or Eλ) دست پیدا می کنیم. این توابع دارای یکاهایی برحسب توان بر سطح مقطع در فرکانس و یا توان بر سطح مقطع در متر (طول موج)، می باشند:

اگر از دو طرف معادله فوق در بازه صفر تا بینهایت انتگرال گیری کنیم، نتیجه آن فرمول تابش و یا توان بر مساحت سطح مقطع است:

جواب معادله فوق برابر است با :

به مجموع جملات کسر ضرب شده در دما، ثابت استفان گفته می شود.

با جایگزینی این ثابت در فرمول اصلی و ضرب مساحت سطح مقطع در دو طرف معادله، به معادله قانون استفان-بولتزمن می رسیم:

از معادله قانون پلانک بر حسب طول موج مشق گیری می کنیم تا ماکزیمم نقطه طول موج،به عنوان تابعی از دما، معین شود.

از حل معادله فوق داریم:

جاییکه  از حل معادله غیر جبری زیر بدست می آید:

x = 4.965114231744276303698759131322893944055584986797250972814…

از ترکیب تمامی این ثابت ها در ثابت وین داریم:

و در نهایت قانون جابجایی وین که به شرح زیر است:

علاوه بر این ،لازم است تا Un (انرژی کل تابشی از جسم سیاه)به عنوان کمیت پیوسته ای که بطور نا محدود تفکیک پذیر می باشد،تفسیر نگردد. بلکه می باید آنرا کمیت گسسته ای از مقداری صحیح که خود شامل قسمت های متناهی برابر است، تعریف نمود. 

 

قانونی که در مورد دمای موثر بحث می کند. هیچ شیئی طیف تابشی جسم سیاه را بطور کامل و بی نقص گسیل نمی کند. همواره تغییراتی در منحنی تابش حاصل از تئوری  وجود خواهد داشت.مساحت زیر منحنی شدت طول موج برای منبع موجود تابش را برابر با مساحت زیر منحنی شدت طول موج برای جسم سیاه ایده آل قرار داده و معادله را برای بدست آوردن دمای مربوطه حل کنید. دمای موثر یک شیئ برابر است با دمای جسم سیاه ایده آل که انرژی را هم مرتبه شیئ موجود تابش می کند. قسمت های مختلف خورشید هم دارای دماهای متفاوتی هستند. از ترکیب آن ها ، دمای موثر خورشید برابر با 5778

خانم ها و آقایان،آکادمی سلطنتی علوم تصمیم گرفته است ، جایزه نوبل فیزیک را در سال 1918 ، به دکتر ماکس پلانک،پروفسور در دانشگاه برلین ، برای کار ایشان در زمینه تثبیت و گسترش تئوری کوانتای اولیه ، تقدیم کند. از زمانی که کیرشهف به ما این مژده را داد که ” شدت تابش از یک جسم سیاه تنها به طول موج تابش و دمای جسم تابش کننده بستگی دارد “، پیش بینی تئوریکال رفتار تابشی، منشا پدید آمدن بسیاری از کشف های نوآورانه شده است. در اینجا ذکر این نکته را لازم میدانم که به اصل دوپلر اشاره کنم که باعث تغییر برداشت ما از طبیعت نور گردید بطوریکه در حال حاضر در تئوری الکترومغناطیسی نور که بوسیله مرد بزرگ علم ، ماکسول ، فرمول نویسی گردید و الهام گیری از قانون استفان بوسیله بولتزمن و در نهایت قانون تابش وین ، اثرات آنرا مشاهده می کنیم.همانطور که از قبل هم مشخص بود،این موضوع نمی توانست دقیقا با واقعیت تطابق داشته باشد،اما در واقع یک ترجیح بود، همانند آن قانون تابشی که توسط لرد ریلی مطرح گردید، در حقیقت پلانک به جستجوی مورد خاصی از قانون کلی تابش پرداخت و در نهایت در سال 1900 ، فرمول ریاضی برای آن نوشت و تئوری خودرا بر طبق همین فرمول ها بسط داد.فرمول شامل دو ثابت بود، اولی عدد مولکول های موجود در یک گرم مولکول از ماده را معرفی می نمود. پلانک همچنین اولین شخصی است که از طریق رابطه ای که ارائه داد،موفق به محاسبه بسیار دقیق عددی ثابت معروف به عدد آووگادرو گردید.ثابت دوم،ثابت پلانک بود، که پس از مطرح کردن آن توسط ایشان مشخص گردید که شاید اهمیتی بیشتر از ثابت اول نیز دارد. رابطه  ، جاییکه  فرکانس لرزش تابش می باشد،در واقع کوچک ترین مقدار گرمایی می باشد که در فرکانس لرزشی  قابل تابش می باشد.این نتیجه گیری تئوریکال بطور کاملا صریح در مقابل برداشت اولیه ما از پدیده تابش قرار می گیرد.اما نتایج تجربی بدست آمده بعدی، موجب پذیرش همگانی تئوری تابش پلانک گردید.

 

کلوین بدست می آید.

 

سخنرانی دکتر اکستراند، رئیس آکادمی سلطنتی علوم سوئد در هنگام معرفی برنده جایزه نوبل فیزیک در سال 1918 میلادی.

 

با بهره گیری از مکانیک استاتیک، پلانک موفق به استخراج معادله ای شبیه به معادله ریلی – جینز گردید، اما با اضافه نمودن پارامتری تنظیم کننده به آن،پارامتر . پلانک دریافت که برای مقدار  ، داده ناشی از تجربه، قابل بازآوری است. با همه این تفسیر، پلانک قادر به ارائه توجیهی برای فرض خود مبنی بر کوانتیده بودن انرژی نبود. فیزیکدان ها ایده اورا در خصوص کوانتیده بودن انرژی جدی نگرفتند، تا زمانیکه انیشتین برای توضیح اثر فوتوالکتریک،متوسل به همان فرضی شد که چندی پیش پلانک آنرا مطرح کرده بود.

 

18,909 دیدگاه برای «تابش جسم سیاه»

  • می 2, 2024 در t 5:53 ق.ظ
    Permalink

    Good info. Lucky me I reach on your website by accident, I bookmarked it. 現場兒童色情片

  • می 2, 2024 در t 6:29 ق.ظ
    Permalink

    Hi, everything is going nicely here and ofcourse every one is sharing data,
    that’s in fact excellent, keep up writing.

  • می 2, 2024 در t 9:19 ق.ظ
    Permalink

    After all, what a great site and informative posts, I will upload inbound link – bookmark this web site? Regards, Reader.Seo Paketi Skype: By_uMuT@KRaLBenim.Com -_- live:by_umut

  • می 11, 2024 در t 10:25 ق.ظ
    Permalink

    God this is amazing. Thanks admin, great content. Piro’dan Sevgiler

  • می 11, 2024 در t 11:51 ق.ظ
    Permalink

    Проститутки с выездом devkiru.com

    Если Вы хотите купить индивидуалки митино в Москве, то прямо сейчас заходите на указанный сайт. Мы предлагаем посмотреть самых недорогих проституток в столице. Но в данном вопросе, цена не означает плохое качество. Просто у девушек в этой группе не так много практики, и принимают они в апартаментах чуть дальше от центра и не очень фешенебельных. Не стоит волноваться, что дешевая цена может испортить Ваш отдых, правильнее — напротив. Возможность классно провести время по хорошей стоимости-дважды приятнее.

  • می 11, 2024 در t 1:41 ب.ظ
    Permalink

    Hi, just required you to know I he added your site to my Google bookmarks due to your layout. But seriously, I believe your internet site has 1 in the freshest theme I??ve came across.Seo Paketi Skype: By_uMuT@KRaLBenim.Com -_- live:by_umut

  • می 11, 2024 در t 3:44 ب.ظ
    Permalink

    Allnew Boss Dont delete Drastically reduced Exclusive deal Get it now Get started now Important information regarding Instant Limited
    time New customers only Now only Satisfied free 0 risk 00 1 month ago 18 18 video 31 50 off 100
    free 100 more 100 satisfaction 100 satisfied AS
    SEEN ON Accept credit cards Acceptance Access Access now Accordingly Act
    Act Immediately Act now Act now Dont hesitate Action Required Ad Additional income Addresses Addresses on CD Affordable All All natural All new
    Allnatural Amazing Apply Online Apply now Apply online As As seen on At no cost Auto email removal Avoice
    bankruptcy Avoid Avoid bankruptcy BUY BUY DIRECT Bargain Be amazed Be your own boss
    Become a member Being a member Beneficiary Best
    price Big bucks Bill 1618 Billing Billing address Billion Billion dollars Bonus
    Brand new pager Bulk email Buy Buy direct Buy now Buying judgments CURES BALDNESS Cable converter Call Call free Call
    now Calling creditors Cancel Cancel at any time Cannot be combined with any other
    offer Cant live without Card accepted Cards accepted Cash Cash bonus Cashcashcash Casino Celebrity Cellphone cancer
    scam Cents on the dollar Certified Chance Cheap Cheap
    meds Check Check or money order Claims Claims not to be selling anything Claims to be
    legal Claims you are a winner Clearance Click Click below Click
    here Click here link Click to remove Click to remove mailto Collect Collect child support Compare Compare rates Compete for your business Confidentiality Confidentially on all orders Congratulations Congratulations Consolidate debt Consolidate debt
    and credit Consolidate your debt Copy DVDs Copy accurately
    Cost Costs Credit Credit bureaus Credit card offers Cures Cures baldness Cutie DIAGNOSTICS Deal
    Deal ending soon Dear emailfriendsomebody Dear personalization variable Dear email Dear
    friend Dear somebody Debt Diet Different reply to
    Dig up dirt on friends Digital marketing Direct email Direct marketing Discount Discusses search engine listings Do
    it now Do it today Dont delete Dont hesitate Dont hesitate Dormant Double your Double your cash Double your income Drastically reduced Earn Earn Earn cash Earn extra cash
    Earn money Earn per week Easy terms Ecommerce
    Eliminate bad credit Eliminate debt Email harvest Email marketing Exclusive
    deal Expect to earn Explode your business Extra Extra cash Extra income Free FAST Fantastic Fantastic deal Fast Viagra delivery Fast cash Fast money Financial Financial freedom Financially independent
    Find out anything For Only For free For instant
    access For just some amount For just insert whatever amount For just XXX For just xxx Form Free Free DVD Free access
    Free cell phone Free consultation Free gift Free grant money Free hosting
    Free info Free installation Free investment Free leads Free membership Free money Free offer Free preview Free priority mail Free quote Free
    sample Free trial Free website Freedom Friend Full refund Get Get it
    away Get it now Get it today Get out of debt Get paid Get rid
    of debt Get started now Gift certificate Give
    it away Giveaway Giving away Great offer Growth hormone Guarantee Guaranteed Have you been turned down Hello Here
    Hidden Hidden assets Hidden charges Home Home Based business Home based
    Home employment Homebased Homebased business Hot babes Hottie
    Human Human growth hormone Hurry up If only it were that easy Important information regarding In accordance
    with laws Income Income from home Increase Income Increase
    sales Increase traffic Increase your sales Incredible
    deal Info you requested Information you requested Instant
    Instant weight loss Insurance Insurance Lose weight Internet market Internet marketing Investment Investment decision Its effective Join millions Join millions of Americans Join thousands Junk Kinky Laser printer Leave Legal
    Life Life insurance Lifetime Limited time Limited time offer Limited time only Loan Loans Long distance phone offer
    Lose Lose weight Lose weight spam Lottery Lower interest
    rate Lower interest rates Lower monthly payment
    Lower rates Lower your mortgage rate Lowest insurance rates Lowest price Luxury Luxury car MLM Mail in order form Maintained Make
    Make money Marketing Marketing solution Marketing
    solutions Mass email Mature Medical Medicine Medium Meet girls Meet singles Meet women Member Member
    stuff Message contains Message contains disclaimer
    Million Million dollars Miracle Money Money back Money making Month trial offer More Internet Traffic More internet traffic
    Mortgage Mortgage rates Multi level marketing Multilevel marketing Name brand Near you Never New New customers only New domain extensions Nigerian No
    age restrictions No catch No claim forms No cost No credit check No disappointment No experience No fees
    No gimmick No hidden No hidden Costs No hidden costs No hidden fees No
    interest No inventory No investment No medical exams
    No medical exams No middleman No obligation No purchase necessary No purchase required
    No questions asked No refunds No selling No strings attached Noobligation Not intended Not junk
    Notspam Now Now only Obligation Off shore Offer Offer
    expires Offers coupon Offers extra cash Offers free often stolen passwords Offshore Once in a lifetime Once in lifetime One hundred percent free One hundred percent
    guaranteed One time One time mailing Online biz
    opportunity Online biz opportunity Online business opportunity
    Online degree Online marketing Online pharmacy Only Open Opportunity Opt in Order Order now Order
    shipped by Order status Order today Orders shipped by Orders shipped by priority mail
    Orders shipped by shopper Outstanding values Passwords Pennies a day People just leave money laying around Performance Please read Potential earnings Preapproved Price Prices
    Print form signature Print out and fax Priority mail Prize Prizes Problem Produced and sent out Profits
    Promise Promise you Promise you Pure Profits Pure profit Quote
    Quotes Rates Real thing Refinance Refinance home Refinanced home Removal Removal instructions Remove Remove in quotes Remove subject
    Removes wrinkles Reply remove subject Request Requires initial investment Reserves the right
    Reverses Reverses aging Risk free Riskfree Rolex Round the world S
    1618 Safeguard notice Sale Sales Sample Satisfaction Satisfaction guaranteed
    Save Save big Save big money Save up to Score Score with babes Search engine Search engine listings Search engines Section 301 See for yourself Sent in compliance
    Serious cash Serious only Sex Sexy babes Shopping spree Sign up free Sign up
    free today Social security number Solution Spam Special promotion Stainless steel Steamy Stock alert Stock disclaimer statement Stock pick Stop
    Stop snoring Stops snoring Strong buy Stuff on sale Subject to cash Subject to credit
    Subject to Subscribe Success Supplies are limited Take action Take action now Talks about
    hidden charges Talks about prizes Teen Tells you its an ad Terms and conditions
    The best rates The following form They keep your money no
    refund They keep your money no refund Theyre just giving
    it away This is an ad This isnt junk This isnt spam This isnt a scam This isnt junk This isnt spam This wont last Thousands Trial US dollars Undisclosed Undisclosed recipient University diplomas Unlimited Unsecured credit Unsecured
    creditdebt Unsecured debt Unsolicited Unsubscribe Urgent VIAGRA DELIVERY Vacation Vacation offers Valium Valium Viagra Very Cheap
    Viagra Viagra and other drugs Vicodin Visit our website Wants credit card Warranty We are legal We hate spam We honor all Web traffic Weekend getaway Weight loss What are you waiting for While stocks last While supplies
    last While you sleep Who really wins Why pay more Will not believe your eyes Win Win big Winner Winning Won Work at home Work from home XXX Xanax You are a
    winner You are a winner You have been selected Your income
    Youve been selected adrianne animal arms bakire baldız buttocks cannabis child porn cocaine cp ecstasy erotic
    erotig erotik eskort etek gizli go url growth hormone haydar hayvan heroin hidden charges hikaye homosexual hot how to molest how to rape a man iptal itiraf ketamine
    kulot laurence sampson limited time liseli lsd mephedrone
    nefes off partner penis enlargement surgery rebbeca parer sarisin seen on seks sex sex toys sexual
    enhancers sexual fetish lingerie shawn mchugh sheila shopper sicak snoring
    sperm telekz telekız vaginal laser rejuvenation viagra viagra satın al viagrayı çevrimiçi satın alın viagrayı çevrimiçi satın alındit weight
    spam wilma melrose xxx yasak yerli yetiskin yetişkin videosu zoo çocuk pornosu çocuk pornosudiz Hidden assets

  • می 11, 2024 در t 5:20 ب.ظ
    Permalink

    Everything is very open and very clear explanation of issues. was truly information.Seo Paketi Skype: By_uMuT@KRaLBenim.Com -_- live:by_umut

  • می 11, 2024 در t 6:07 ب.ظ
    Permalink

    Limon Yağı: Limon kabuğundan elde edilir. Temizleyici ve canlandırıcı bir kokuya sahiptir. Cilt bakım ürünlerinde, temizlik ürünlerinde ve aromaterapide sıkça kullanılır. Limon yağının antioksidan özellikleri vardır ve bağışıklık sistemini desteklemeye yardımcı olabilir.

  • می 11, 2024 در t 6:08 ب.ظ
    Permalink

    МСК проститутки devkiru.com

    По вопросу проститутки 1905 года Вы на верном пути. Наш надежный веб ресурс доставляет лучший отдых 18 плюс. Здесь имеется: индивидуалки, массажистки, элитные красавицы, БДСМ. А еще Вы можете найти нужную девушку по параметрам: по станции метро, по весу, росту, цвету волос, стоимости. Всё для Вашего удобства.

  • می 11, 2024 در t 7:22 ب.ظ
    Permalink

    This site is incredible my friend, thank you admin. You should always be on this site. Piro’dan Sevgiler

  • می 11, 2024 در t 7:28 ب.ظ
    Permalink

    Informative and useful content. Thank you admins

  • می 11, 2024 در t 7:33 ب.ظ
    Permalink

    Hello everyone, first of all, this content is great. An extra thank you to the admin. Piro’dan Sevgiler

  • می 11, 2024 در t 7:47 ب.ظ
    Permalink

    Hi, just required you to know I he added your site to my Google bookmarks due to your layout. But seriously, I believe your internet site has 1 in the freshest theme I??ve came across.Seo Paketi Skype: By_uMuT@KRaLBenim.Com -_- live:by_umut

  • می 11, 2024 در t 7:58 ب.ظ
    Permalink

    Thank you for content. Area rugs and online home decor store. Hello Administ . Seo Paketi Skype: By_uMuT@KRaLBenim.Com -_- live:by_umut

  • می 12, 2024 در t 12:06 ق.ظ
    Permalink

    thanks admin valla thanks billa thanks balina babaa selamlar

  • می 12, 2024 در t 12:22 ق.ظ
    Permalink

    After all, what a great site and informative posts, I will upload inbound link – bookmark this web site? Regards, Reader.Seo Paketi Skype: By_uMuT@KRaLBenim.Com -_- live:by_umut

  • می 12, 2024 در t 12:32 ق.ظ
    Permalink

    I urge you to avoid this platform. My own encounter with it has been nothing but disappointment and suspicion of deceptive behavior. Proceed with extreme caution, or even better, seek out an honest site to fulfill your requirements.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.